Tematyka 2025
Panele dyskusyjne —
Kultura technologii
W tytule posługujemy się pewną antytezą, rozumianą potocznie, iż kultura i technologia stanowią przeciwieństwa, jakby do siebie nie pasują. Jednak połączone razem budują jednoznacznie pozytywną, intrygującą i przyciągającą uwagę dwubiegunową przestrzeń pojęć.
Kultura to przecież intelektualny, symboliczny i materialny dorobek cywilizacji, tworzonej przez człowieka i dla człowieka. Kultura to zespół wytworów, osiągnięć wynikający z rozwoju społecznego- jest zatem czymś powstającym w procesach nauczania i socjalizacji. Kultura buduje zespoły znaczeń, w których zanurzone są społeczności ludzkie.
Warto zwrócić uwagę, że słowo (pojęcie) kultura w zasadzie nie posiada żadnych negatywnych skojarzeń. Kultura to generalnie coś wartościowego, dobrego, korzystnego, ciekawego. Kultura odnosi się to tego generalnego zespołu znaczeń, ale również odnosi się do kultury jako wewnętrznych wartości np. uczelni, szkoły, instytucji czyli kultury współpracy, współdzielenia się (wiedzą), kultury organizacyjnej, kultury relacji.
Natomiast w połączeniu z pojęciem – technologia temat odnosi się do swoistych wartości i praktyk kształcenia oraz badań naukowych nad światem materialnym, bo przecież technika to część kultury materialnej. Technologia w swym znaczeniu odnosi się do wiedzy o procesach wytwarzania jakiegoś dobra, ale również do przetwarzania informacji oraz posiada znaczenie w kategoriach organizacyjnych i ekonomicznych.
Spotkanie z uczniami —
Jak chronić się przed zagrożeniami darknetu
Edukacja młodzieży i nauczycieli w tematyce zagrożeń wynikających z darknetu jest niezwykle istotna, ponieważ świadomość i wiedza na temat zagrożeń w sieci może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Darknet, będący anonimową częścią Internetu, często staje się miejscem nielegalnych działalności, takich jak handel narkotykami, bronią, a także cyberprzestępstwa. Młodzi ludzie, z natury ciekawi i otwarci na nowe technologie, mogą być szczególnie narażeni na niebezpieczeństwa związane z ciemną stroną Internetu.
Spotkanie, na którym eksperci pokażą uczniom i nauczycielom, jak ochronić się przed zagrożeniami darknetu, jest potrzebne z kilku powodów. Po pierwsze, dostarczy ono praktycznej wiedzy na temat identyfikowania zagrożeń i zabezpieczania się przed nimi. Dzięki temu uczestnicy będą bardziej świadomi ryzyk i będą mogli podjąć odpowiednie kroki, aby chronić siebie i swoje dane. Po drugie, umożliwi to otwarty dialog na temat bezpieczeństwa w sieci, co może zachęcić młodzież do dzielenia się swoimi obawami i doświadczeniami z nauczycielami, tworząc tym samym bezpieczniejsze środowisko edukacyjne.
Ponadto, nauczyciele będą mogli zdobyć narzędzia i wiedzę, które pozwolą im lepiej chronić swoich uczniów oraz wdrażać odpowiednie polityki bezpieczeństwa w szkołach. Dzięki temu, szkoły staną się miejscem, gdzie edukacja cyfrowa idzie w parze z bezpieczeństwem, a uczniowie będą mogli korzystać z Internetu w sposób bardziej świadomy i odpowiedzialny.
Konkurs
Temat:
Zobacz. Usłysz. Zrozum. —
OPOWIEDZ O TYM
W założeniu tematyka ma wywołać dyskusję nad problemami współczesnej młodzieży – uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów. „Zobacz, usłysz i zrozum” to wołanie pokolenia skierowane do nas – odbiorców, którzy często bezrefleksyjnie słuchają o kłopotach młodych ludzi, wychodząc z założenia, że prawdziwe problemy zaczynają się w życiu dorosłym, a młodzież nie ma trosk. Jednak odbiorcy/słuchacze nie powinni być przecież bezrefleksyjni. OPOWIEDZ O TYM, co zobaczyłeś i o czym usłyszałeś. Naprawdę to zrozum. Nie bądź obojętny i nie pozostawiaj młodych bez swojego wsparcia.
Zobaczmy, usłyszmy, zrozummy i opowiedzmy o tym innym.